Friday 25 February 2011

TEMAN, SAHABAT ATAU KENALAN




Teman.....Siapakah teman ku?
Berikan aku definisi sebenar seorang yang bisa digelar teman
Wujudkah seorang insan yang bisa memahami hati dan perasaan ku?
Dimanakah teman yang bisa sama-sama menangis disaat derita ku?
Dan bergembira di saat-saat suka ku?
Mungkin aku ditakdirkan tidak akan pernah menemui teman sejati...
Kerana manusia hari ini hanya mementingkan diri sendiri …

Sahabat.....orang yang bagaimana pula dapat dikategorikan sebagai sahabat?
Fahamkan aku dengan maksud yang tepat
Kalian mendefinisikan diri kalian sebagai sahabat
Tetapi dimanakah kalian ketika aku memerlukan?
Kalian hilang dan pergi tiba-tiba seperti kabus pagi saat mentari munculkan diri
Kalian ibarat ada seperti tiada....

Namun, sesuatu yang sangat pasti, aku punya ramai kenalan,
Kenalan yang sama-sama menjalani rutin seharian denganku,
Kenalan yang sama-sama melewati perjalanan ke destinasi masing-masing,
Kenalan yang hanya sekadar berbalas-balas senyuman
Dan aku bersyukur kerana aku punya ramai kenalan
Kenalan yang kutemui sepanjang perjalanan hidup ku
Kenalan yang silih berganti tanpa perlu dikaitkan dengan hati
Meniti hari –hari berganti menuju satu destinasi abadi...
MATI...


                                                                                                                              Nukilan Hati,
                                                                                                                                 Srikandi  
    25.02.2011

No comments:

Post a Comment